söndag 23 maj 2010

Nu ska Hönemor bli sommarfin.

I fredags eftermiddag så regnade det så då fick jag lite sylust, hade köpt tyget på tradera som bomullstyg, men det var crepat, så då fick det bli en tunika.. Det var några som ville ha receptet på äpplekakan i långpannan, vispa 3 ägg och 3 dl socker, rör i 4,5 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, koka upp 100 gr smör med 1,5 dl mjölk, häll i det varmt, tärna 3 äpple och ha i, strö över pärlsocker och kanel, grädda i 175 gr ca 20 -30 min, detta är till en liten långpanna, har du en stor gör 1.5 sats. Lilla gubben lade ut nät i fredags, så på lördagsmorgon hade det gått på 2 gösar och lite abbore så då blev det ugnstekt gös med persiljesås till middag, inte alls dumt.

7 kommentarer:

  1. Tack för kakreceptet. Ska prova. Min gubbe älskar den sortens kakor. :-)
    Och du, persiljesås till gös? Hur gör du den? Det har jag aldrig ätit. Vanlig vit sås med persilja i? Någon annan smaksättning? Citron?
    Jag drömde om höns häromnatten, så när jag vaknade på morgonen tänkte jag på dig. :-) (Det var nog för att vi varit ute med bilen och suttit och pratat om att folk måste slutat ha höns, det var tji att hitta något "ägg-till-salu" ställe.)

    Antar att din pilska kisse kommer att leverera fint om två månader. :-) Vi har motsatt problem, en hona som inte alls är intresserad av hankatter och i förlängningen bebisar. Är det inte det ena så är det det andra. ;-)
    Ha en fin vecka, ktram/ I.

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet, den måste jag baka.
    Saskatoon är en bärhäggmispel. Växer bra på
    vanlig jord och smakar nästan som blåbär och
    är dessutom jättenyttiga.
    Ha de gott.
    Lilian

    SvaraRadera
  3. Aha du har ny blogg adress, ja nu har jag iaf hittat hit som tur är.
    Gott det ser ut med fisk och vad fint ni håller på att bygga.
    Vad härligt det låter med pelargondag för sticklings försäljning.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  4. Det är härliga tider när man får ta fram sommarklänningen :) Fisk vän är jag inte men nångång är det gott att äta lite fisk.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  5. kära hönemor:)
    men ååå vad fin tunika du sytt.. tyget var då så sött:D det gör ju inget att det är kreppat. .. den ser sval o skön ut dessutom..
    tackar för recept.. tog pennan här och ska skriva upp..*hönemors äppelkaka*
    och det ser ut att bli fina fisken till middag..:)
    kraam

    SvaraRadera
  6. Vilken fin tunika, riktigt sommarfin!
    Tack för receptet, det tar jag gärna med mej =)

    Har varit borta så länge från bloggen nu. Läste i en kommentar ang din dotter, jag hoppas att det gick bra för henne och att det går åt rätt håll!

    Sommarkram till dej!

    SvaraRadera
  7. så nu blir det gös och äppelkaka med den fina tunikan på...du är duktig du...kram Lisbeth

    SvaraRadera